مشاوره روانشناسی تلفنی: مشاوره تلفنی ، مانند مشاوره اینترنتی، شکل مهمی از مشاوره رسانهای است، و همچنین پرکاربردترین روش کمک به افراد توسط آژانسهای مشاوره اجتماعی است.
روانشناس تلفنی توسط نهادهای اجتماعی و دولتی یا مراکز خصوصی در دسترس افراد است، در زمینه های گوناگونی می تواند به افراد در سریع ترین زمان مشاوره و راهنمایی برساند.
مشاوره روانشناسی تلفنی
در سال های اخیر با استفاده همه گیر تلفن های همراه، ابزار مشاوره تلفنی نه تنها استفاده از تلفن های داخلی، بلکه استفاده از تلفن همراه به عنوان یک ابزار مشاوره احتمالی است، پس از ظهور اینترنت، روش های ارتباطی دیگری نیز وجود دارد.
به خصوص شبکه های اینترنتی اسکایپ و واتساپ کاربران اینترنت زیادی را به خود جذب کرده است، اما در حال حاضر، مشاوره اینترنتی در نهادهای اجتماعی و دولتی مرسوم نیست و آژانس های مشاوره اجتماعی هنوز هم عمدتاً مبتنی بر خدمات مشاوره تلفنی هستند.
چه زمانی از مشاوره تلفنی استفاده کنید؟
معمول ترین استفاده از مشاوره تلفنی استفاده از خطوط بحران و خدمات کمک رایگان جامعه است ، اما موقعیت های گسترده دیگری نیز وجود دارد که به طور کلی شامل موارد زیر است :
خط تلفن بحران
خط تلفن با مدیریت بحران به عنوان وظیفه اولیه مهمترین زمان استفاده از مشاوره تلفنی است.سازمان مشاوره تلفنی زیر نظر نهادهای اجتماعی و دولتی همانند اوراژانس در سریع ترین زمان به فرد مشاورههای لازم را میرساند .
حتی می تواند در مواقع بحرانی با مراکز خصوصی تماس بگیرید و به صورت تلفنی از مشاوران آن کمک بگیرید.
خدمات کمکی رایگان سازمان های مشاوره اجتماعی
خوشبختانه در کشور ما به گرفتن شماره تلفن ۱۴۸ج می توانید به صورت رایگان با مشاوران روانشناسی ارتباطی قرار کنید ، برای بسیاری از افراد که توان مالی ندارند این یک فرصت بزرگ است.
مشاوره کوتاه مدت ناشناس
بسیاری از جویندگان ناشناس امیدوارند از طریق مشاوره تلفنی به دنبال کمک مشاوره کوتاه مدت باشند، بدون آنکه هویت آنها مشخص شود.
مشاوره یک باره
بخش قابل توجهی از طرفین درخواست کمک در مشاوره تلفنی تنها از طریق یک تماس برای کمک مشکلات خود را حل می کنند.
مشاوره از راه دور
برای افرادی مشاوره حضوری از محل زندگی آن ها دور است. معمولاً مشاوره تلفنی راه راحت تری برای کمک گرفتن است.
افرادی که مشکلات جسمی یا مشغله کاری دارند
برخی افراد به دلیل محدودیت های جسمی، زندگی یا کاری، انکان خچمظاوره حضوری را ندارند و خدمات مشاوره تلفنی فرصت مناسب برای کمک به آنها را فراهم می کند.
ارتباط بین مصاحبه های رسمی
جلسه مشاوره تلفنی با کمک به متخصصان بین دو مصاحبه رسمی و مشاوره به عنوان راهی برای برقراری ارتباط اطلاعات با طرفین استفاده می شود.
پیگیری
پس از مصاحبه رسمی می توان از مشاوره تلفنی به عنوان ابزاری برای پیگیری مراجع استفاده کرد.
مزایا و فواید مشاوره تلفنی
مزایای مشاوره تلفنی شامل موارد زیر است:
راحتی
برای افراد با تحرک محدود، افرادی که در مناطق دورافتاده یا مناطقی که متخصصان مشاوره کافی ندارند، و کسانی که برای مشاوره گرفتن خانه یا محل کار خود را ترک نمی کنند، مشاوره تلفنی یک کانال مناسب برای کمک فراهم می کند.
به موقع بودن
مشاوره تلفنی می تواند اولین بار را برای طرفینی که در جستجوی کمک فوری هستند، مشاوره را فراهم کند و بیشتر به زمان حساس است.
محرمانه بودن
مشاوره تلفنی این امکان را برای طرفین فراهم می کند که به صورت ناشناس، در منزل یا مکان خصوصی مورد نظر خود از یک روانشناس کمک بگیرند و برای طرفین از حریم خصوصی قابل توجهی برخوردار است.
احساس امنیت روانی داشته باشید
مشاوره تلفنی میتواند اضطراب، درماندگی، تهدید، آسیبپذیری و سایر احساساتی را که فرد ممکن است در هنگام درخواست کمک با آن مواجه شود، کاهش دهد، در نتیجه تمایل او به افشای خود می شود و حفظ حریم خصوصی را افزایش میدهد .
انعطاف زمان و مکان مشاوره
طرفین در انتخاب زمان و مکان مشاوره انعطاف زیادی دارند که در برقرار ارتباط موثر است.
متاثر نشدن از ظاهر طرفین
از آنجایی که مراجعه کننده و مشاور همدیگر را ملاقات نکرده اند و به دلیل عدم وجود سرنخ های فیزیولوژیکی روشن و رودررو، مشاور و مشتری بدون قضاوت ظاهر یکدیگر و جانبداری نسبت به ظاهر طرف مقابل با یکدیگر تعامل برقرار میکنند.
نظارت آنلاین مطلوب
وضعیت مشاوره تلفنی برای آژانس مشاوره برای انجام نظارت آنلاین کاملاً مناسب است.